Thursday, June 14, 2007

Peminat Setia atau Peminat Sahaja?

Kadang-kadang, kita tidak akan sedar bahawa sesetengah perkara yang melibatkan nasib seseorang itu ditentukan oleh kita tanpa disedari. Mungkin kita sedar setiap cukai yang dikenakan pada barangan, makanan, minuman, rumah, kenderaan, pintu, tandas, dan macam-macam itu adalah WANG kita yang akan menjadi gaji kepada kakitangan kerajaan yang berkhidmat di negara kita ini. Setiap kali pergi menjamu selera atau pergi membeli-belah, kita akan dikenakan cukai beberapa peratus. Berapa juta penduduk di negara kita yang dikenakan cukai setiap hari? Haaa... jumlah besar itulah yang membolehkan semua kakitangan kerajaan mendapat gaji secukupnya. Tamat intro.

Sekarang, kita cuba fahami pula nasib artis-artis dan pengkarya-pengkarya kita di sekeliling kita ini. Mungkin kita sedar, tanpa peminat siapalah artis itu. Mungkin kita sedar, jatuh bangun artis itu adalah bergantung kepada orang umum. Namun kita tidak sedar, bahawa jatuh bangunnya industri muzik itu juga adalah bergantung kepada semua orang. Ada juga sesetengah manusia mempersalahkan golongan artis dan pengkarya jika berlakunya kejatuhan industri muzik kita. Patutkah mereka dipersalahkan sepenuhnya?

Tahukah anda? Bermula daripada memeras otak menghasilkan lagu, seawal minit pertama, kos sudah diperlukan. Pen, pensel, kertas dan kaset kosong, tidakkah anda sedar itu semua memerlukan wang walaupun tidak seberapa? Sesudah selesai lagu itu digubah, maka perlu memasuki proses menyusun lagu tersebut (arrangement). Jika pengkarya itu berkebolehan dalam penyusunan lagu, itu sudah menjadi bonus dan jimat kos. Bagaimana pula bagi mereka yang tidak arif? Terpaksa mengeluarkan kos untuk membayar upah kepada orang yang tahu. Selepas lagu disusun, terpaksa pula menyewa studio untuk sesi rakaman suara. Andaikan kadar bayaran adalah RM80 sejam. Berapakah jumlah wang yang diperlukan untuk tujuan itu?

Lagu yang sudah siap disusun dan sudah melepasi sesi rakaman suara akan melalui proses adunan (mixing) dan mastering. Harga untuk melakukan kerja-kerja adunan dan mastering bukan seperti harga Nasi Goreng di restoran atau harga masuk tandas awam. Untuk satu album yang lengkap, ia memerlukan ribuan ringgit! Jika diperhatikan betul-betul, pengkarya dan artis ini boleh dianggap cari nahas. Apa tidaknya, semuanya melibatkan kos yang besar juga. Silap sikit boleh jatuh muflis. Mungkin akan OK jika ada penaja. Tapi penaja pun tidak akan sembarangan menaja. Mereka mahu pulangan juga. Untuk meneruskan hidup seharian. Tiada yang FREE sebenarnya.

Persoalannya di sini, jika album baru berada dipasaran, berapa unitkah yang akan terjual? Mampukah para pengkarya mendapat pulangan yang memuaskan? Kalau balik pokok, bolehlah menarik nafas lega. Bagaimana jika tidak? Lepas itu, hilanglah nama artis itu. Padahal artis itu boleh pergi jauh. Lagu sedap, meletup. Cuma ia menimbulkan seribu tanda tanya, KENAPA hilang begitu sahaja? Kita tahu sesetengah artis dan pengkarya itu sudah GLAMOUR, tetapi masih statik. Kenapa jadi begitu?

Ini kerana wujudnya PEMINAT SETIA dan PEMINAT SAHAJA. Peminat setia akan membeli produk artis kesayangan mereka yang asli. Tidak akan membeli versi cetak rompak. Tiada gambar fotostat. Tiada lagu di kaset DUBBING. Semuanya ORIGINAL. Peminat sahaja akan berfikir 500 kali sebelum membeli album artis kesayangan mereka. Mungkin bagus dapat FREE. Atau BURN sahaja. Dan apabila berkesempatan untuk bertemu dengan artis pujaan mereka, tanpa segan silu PEMINAT SAHAJA itu mengucapkan "Saya tahu semua lagu di dalam album anda!". Hahaha. Sebab semuanya sudah diBURN dalam CD kosong yang dibeli di kedai.

Alangkah manisnya jika ada manusia yang bertemu artis pujaan mereka itu dan mengucapkan "Saya memiliki semua koleksi album anda!" sambil menunjukkan kesemua kulit album ORIGINAL untuk ditandatangani.

No comments: