Tuesday, May 22, 2007

Kualiti vs Realiti

"Macam pernah ku dengar tajuk ini... tapi di mana ya?"

KUALITI dari sudut pandangan kami adalah sesuatu yang "bukan selalu ada". KUALITI adalah sesuatu yang memuaskan. Tidak kiralah dari apa segi. Ambil contoh makanan, makanan yang berKUALITI adalah makanan yang akan menambahkan kekuatan pada badan kita malah menjamin kesihatan yang stabil. Makanan yang tidak berKUALITI adalah makanan yang tidak menjamin kesihatan malah memudaratkan.

REALITI pula bagi kami adalah sesuatu yang kebanyakan berlaku di sekitar kita. Tidak kira baik atau buruk, ia merupakan lumrah dan kita anggap atau terima sebagai kenyataan. Tidak kira sesuai atau tidak, kita terpaksa biarkan sahaja. Tidak kira manis atau pahit, kita terpaksa telan.

Masih dengan contoh makanan seperti yang disebutkan di atas, REALITInya rata-rata orang di sekeliling kita tetap akan mengambil makanan segera dan makanan ringan sebagai pilihan utama mereka. Sungguhpun sudah dididik tentang kesedaran betapa berfaedahnya KUALITI, namun bukan semua ambil berat.

Keadaan seumpama itu juga berlaku dalam industri muzik kita. BAKAT tidak lagi dipandang oleh individu-individu yang sudah BUTA SMS. Mengapa kami katakan BUTA SMS? Ini kerana sesiapapun boleh mengundi asalkan telefon bimbit berisi penuh dengan kredit. Mereka juga boleh mengundi sesiapa sahaja yang mereka suka asalkan hati senang. Kami sifatkan di sini, mereka yang tergolong dalam kumpulan BUTA SMS adalah mereka yang tidak mempunyai pengetahuan langsung dalam menilai bakat. Janji mereka sukakan "bintang pujaan" yang tidak tahu apa-apa itu.

Kami tidak akan menyebut program mana atau peserta mana yang sepatutnya BERAMBUS, cukuplah setakat di sini luahan kami. Anda di luar sana pun tahu maksud kami... Melainkan anda adalah penganut BUTA SMS...

Maafkan kami jika ada kekasaran bahasa dalam artikel ini. Untuk pengetahuan anda, manusia berKUALITI adalah bersopan-santun namun REALITInya tetap ada yang akan memaki hamun.

No comments: